Testiautomaatio arkkitehtuuri ja coaching -palvelu
Qevo on asiakkailleen ketterän ohjelmistokehittämisen laatukumppani.
”Mitä te siellä Qevossa oikein teette ja miten teillä on lähtenyt homma liikkeelle?”
Sitä minulta kysytään säännöllisesti.
No kurkataanko yhdestä nurkasta verhon taakse 🙂
Qevon liikkeellelähdön ajatuksena oli kerätä mukaan erittäin kokeneita alan huippuja. Oleellista oli alussa miettiä, miten osaaminen saataisiin mahdollisimman hyvin asiakkaidemme hyödyksi. Ajattelimme, että perinteinenkin konsultointitoimintamalli toimisi varmasti hyvin mutta halusimme kokeilla hieman uutta kulmaa ja toimintamallia.
Tämän tuloksena syntyi mm. Testiautomaatio arkkitehtuuri ja coaching -palvelu. Tämä oli yksi niistä ensimmäisistä palveluista, jonka perusteella pääsimme myös aloittamaan varsinaisen asiakastyön.
Nimensä mukaisesti palvelu keskittyy testiautomaatioon ja sovelluskehityksen automaatioon laajemminkin. Nämä kuuluvat Qevon merkittävimpiin osaamisalueisiin.
Palvelun ideana on auttaa asiakkaita kehittämään testiautomaatiokyvykkyyttä ja tarjota tämä apu ketterässä ja helposti hyödynnettävässä muodossa, varmistaen samalla, että tulokset juurtuvat asiakkaan toimintaan. Tällä tavalla toimien hyödyt saavutetaan mahdollisimman täysimittaisina ja pitkäkestoisina.
Konsultin rooli – Puolesta tekemistä vai tekemisen tukena?
Meillä konsulteilla on usein sisäänrakennettu halu olla palvelualttiita ja siitä saattaa syntyä taipumusta tehdä kaikki asiat asiakkaan puolesta. Meidän mielestämme testiautomaation kehittämisessä toimii paremmin malli, jossa konsultti toimii asiakkaan oman tiimin tukena ja kehittäminen tehdään yhdessä. Yhdessä tekeminen tarjoaa asiakkaalle itselleenkin merkittävän roolin kehittämisessä. Tämä osallistava toimintatapa rakentaa sankarit organisaation sisälle, on palkitseva ja innostava ja ennen kaikkea edesauttaa sitä, että uudet kyvykkyydet juurtuvat paremmin käytäntöön.
Systematiikalla tehoa konsultointiin ja toiminnan kehittämiseen!
Jokaisella organisaatiolla on omat tavoitteet ja oma polku kehittymiseen, eikä yhtä yksittäistä oikeaa tapaa esim. testiautomaatioon ole olemassa. Polun määrittämisessä on kuitenkin tehokasta hyödyntää hyväksi havaittua ja hiottua systematiikkaa. Tässä palvelussa systematiikka konkretisoituu kolmeen eri näkökulmaan ja niiden edistämiseen; 1) Automaation tuottama arvo ja hyöty, 2) Systemaattisuus, kyvykkyys ja tehokkuus ja 3) Tulevaisuus – osaamisen kehittäminen ja uusiin mahdollisuuksiin tarttuminen. Näiden näkökulmien ja teemojen alle rakentuu jokaiselle asiakkaalle lopulta oma etenemispolku, joka sopii parhaiten asiakkaan toimintaympäristöön ja tavoitteisiin.
Käytännön konkreettinen tekeminen
Kuten jo mainittua, jokaisella asiakkaalla on oma polku toiminnan kehittämisessä, ja siten eri asiakkaiden kanssa tehdään eri asioita. Tähän mennessä olemme jo päässeet olemaan monessa mukana. Käytännön työlistalla on ollut mm.
- Automaatiokehittämisen suunnan määrittelyä
- Asiakkaan itse tekemien valintojen arviointia ja kommentointia
- Automaatioarkkitehtuurin määrittelyä ja kehittämistä
- Testiautomaation koodaus- ja nimeämiskäytäntöjen määrittelyä
- Metriikan ja raportoinnin kehittämistä
- Tiimikäytäntöjen ja rutiinien sopimista
- Testiautomaation liittämistä osaksi kehitysprosessia
- Tiimin kouluttamista
…ja paljon muuta. Käsiteltävät asiat voivat olla suuria tai pieniä, akuutteja tai pitkäjänteisiä mutta kaikkia niitä yhdistää se, että aikaa ja rahaa säästyy, kun pystyy tekemään oikeat ja tärkeimmät asiat huolellisesti ja kerralla oikein.
Kaiken kaikkiaan palvelun voisi siis tiivistää seuraavasti: Tuodaan organisaation tueksi erittäin vahvaan kokemukseen perustuvaa ulkopuolista näkemystä systemaattisella mutta inhimillisellä otteella.
Kokemuksia
Nyt kun palvelua on takana jo melkein vuosi ja sitä on tehty useammalle asiakkaalle, uskallan todeta sen olevan hyvä, kannattaa ostaa 😀
Palautetta olemme saaneet erityisesti asiantuntemuksesta, näkemyksellisyydestä ja siitä, että palvelu mukautuu erittäin hyvin asiakkaan oman organisaation rytmiin ja kykyyn viedä asioita eteenpäin. Ns. sopivan rytmin ja tahdin ansiosta asiakas pystyy aidosti omaksumaan yhdessä kehitetyt uudet toimintatavat ja ne tulevat osaksi päivittäistä työtä, jolloin tavoiteltu hyöty toteutuu kokonaisuudessaan.
Lisäksi palvelun on kerrottu tuovan mukavasti energiaa ja intoa kehitystyöhön. Osallistavasta toimintavasta on pidetty ja on ollut erityisen tärkeää, että asiakkaan oma tiimi on saanut olla se, joka vie toimintaa eteenpäin.
Palvelun on kommentoitu myös olevan kustannustehokas, sillä huippuasiantuntijaa on pystytty käyttämään varsin maltillisesti ja juuri niihin asioihin missä hyöty on suurin.
Toivottavasti tämä yhteenveto avasi hieman sitä millaisia asioita me täällä Qevossa teemme!
Voisiko Testiautomaatio arkkitehtuuri ja coaching -palvelusta olla sinulle hyötyä?
Se selviää parhaiten kokeilemalla. Palvelusta on nyt saatavilla myös ”Pilottijakso”.
Ota meihin yhteyttä ja jutellaan lisää!